
Ugandan radio as a political space and the regulation thereof 

 

By Monica B. Chibita 

Department of Mass Communication, 

Makerere University 

 

 

Contact Details 

P.O. Box 7062, Kampala 

Email1: monica@masscom.mak.ac.ug 

Email2:mbchibita@gmail.com 

Cell:+256759919143

Monica B. Chibita 

Department of Mass Communication, Makerere University, Kampala, Uganda 

 

UGANDAN RADIO AS A POLITICAL SPACE AND THE REGULATION 

THEREOF 

The potential of radio as a political space is probably no longer debatable. Radio in 

sub-Saharan Africa has over the last two decades been dubbed the people’s medium 

(van de Veur 2002, Bourgault 1995, Daloz and Verrier-Frechette 2000, Mwesige 

2009). The power of radio in Africa in particular comes from the relatively to 

extremely low literacy rates in most sub-Saharan countries, most print media still 

being published in the colonial languages and television in most parts of Africa 

remaining an urban, elite entertainment medium. Radio is relatively affordable, 

requires no literacy to listen to and transcends the most formidable language barriers. 

Because of all this, radio has been ideal for enabling the majority rural populations in 

Africa to participate in public debate on matters relating to their governance.  

Harnessing the full political potential of radio, though, has still been elusive because 

building on the colonial legacy, post-colonial African governments have perceived 

radio’s role in terms of a convenient medium for “disseminating” pre-packaged  

information rather than as an arena for contestation of ideas, representations and 

identities. When radio has shown the tendency to “behave” contrary to this, 

 1



governments have often responded with hostility, seeing this as a betrayal of the 

medium’s national duty.  

 While some countries, building on the euphoria of economic liberalization policies 

that hit the continent in the 1990s, have now opened up the airwaves and with this, 

expanded the space for political contestation, African governments often manifest a 

certain nostalgia for those days when government had near absolute control of the 

airwaves and could determine which viewpoints were given airplay. This nostalgia is 

evident in both judicial and extra-judicial attempts to “regulate” the medium. Radio 

has on its part displayed a high degree of resilience, often resisting by going  

underground or online and continuing to serve as an avenue for political expression 

for large numbers of citizens. 

 

 

As Mwesige (2009) observes, the political role of radio has been fundamentally 

altered by the advent of private radio in many parts of Sub-Saharan Africa in the 

1990s, and in particular the emergence of a new type of programming – political call-

in talk shows which create an opportunity for ordinary people to challenge the ruling 

establishment in unprecedented ways on a continent where information on radio 

typically traveled in one direction: from top to bottom.  

 

In several African countries, opposition politicians and civil society activists 

now have an opportunity to compete with government leaders to get their 

message across, in part because of the availability of political talk shows on 

radio. In addition, and perhaps more importantly, the public has an opportunity 

to: call in and express their concerns and views; challenge official power; let 

off steam; listen and learn about political developments and the opinions of 

other citizens; or simply amuse themselves (Mwesige 2009:217-218). 

 

Governments have in turn had to find new ways to regulate the medium of radio to be 

able to maintain their positions of power, while at the same time maintaining the 

appearance of a liberal stance.  

 

The evolution of Ugandan radio as a political space 

 2



Since colonial times, the political capacity of radio in Uganda has been noted by 

different governments. Radio has been regulated by a variety of means including 

specific media laws, general laws touching on the media, subsidiary legislation such 

as statutory instruments, administrative acts and licensing conditions affecting 

journalists as well as media houses. Not only have journalists been held responsible 

for what they say on air, but also for what their guests say. Ugandan governments 

have also selectively used provisions in the law about academic qualifications, 

minimum broadcasting standards, licensing conditions, national security, public 

morality, public peace etc. to keep journalists in check. 

 

Radio in Uganda was established in 1953 by the British government in response to a 

perceived rise in political consciousness among the “natives” expressed increasingly 

boldly in the independent press, particularly in the local languages (Gariyo 1992; 

Ocitti 2005). The purpose for establishing radio at this time included providing 

entertainment, particularly for the British nationals, easing communication between 

the colonial government and the government at home and propagating colonial 

policies among the natives. At the time of the establishment of Uganda’s first radio 

station, there was a political crisis resulting from, among other things, Buganda’s 

resistance to Uganda becoming part of the East African Federation (see Ocitti 

2005:19-20).  

 

Most radio content at this time was relayed directly from the BBC, and there was only 

a handful of Ugandans employed by the broadcasting service, largely in non-editorial 

roles. At this point in Uganda’s history therefore, though radio served as a political 

space, it was one that was largely inaccessible to the “native.” According to Prof. 

Frederick Jjuuko, senior law academic at Makerere University, media regulation in 

this period was driven by the independence movement and attempts to suppress it 

(Personal Interview, 4th December, 2009). It took the form of government monopoly 

of the airwaves, as well as the enactment or application of specific laws and statutory 

instruments including the Penal Code Act of 1950 which criminalized a wide range of 

media offences.  

 

The few Ugandans who worked for the broadcast media were trained by the British 

government in the United Kingdom and entry into  broadcasting was strictly 

 3



controlled. Thus at the height of the independence struggle it was the independent 

print media rather than radio that the Ugandan elite used to criticize the colonial order 

and mobilize for change, because government employees were unlikely to “bite the 

hand that feeds them.” 

 

When the control of Uganda passed on to local hands in 1962, the Uganda 

Broadcasting Service, later renamed Radio Uganda and finally the Uganda 

Broadcasting Corporation (UBC), was seen as a vital tool in furthering the priorities 

of the post-colonial government, namely, national consolidation and development. 

Uganda is composed of four major ethnic groups and an estimated 30-35 languages 

and dialects (http://www.ethnologue.com/show.language.asp?code=lug). Unlike 

Tanzania, Uganda at independence did not have the benefit of a common language, 

other than English, which was spoken by a negligible percentage of the local 

population. The issue of a medium to address the majority of Ugandans was foremost 

on the political leaders’ minds. Even though radio was the best available tool to reach 

the majority of Ugandans, however, Uganda’s linguistic configuration rendered this 

quite complicated. Yet, consistent with the modernization thinking of the 1960s, radio 

was seen as a partner in development and in this, its mandate was clear: to reflect 

government policy, as much as possible positively. In order to avoid stepping on any 

ethnic toes, post-colonial governments have side-stepped the language issue, and to 

date UBC broadcasts in 24 languages including English and Kiswahili. This has 

implications for how meaningful the participation of the less powerful language 

groups can be. 

 

Between 1962 and 1966, there was a political crisis brewing between the central 

government and the powerful kingdom of Buganda upon which the independence 

constitution had conferred a semi-federal status and whose King (the Kabaka) had 

been guaranteed the position of ceremonial president. The crisis, a result of 

disagreements over power sharing and resultant mutual distrust is well documented in 

Karugire (1980); Ocitti (2005); and Tabaire (2007). Suffice it to say that this tension 

became one of the defining factors of government/media relations in the immediate 

post-independence period of Uganda’s history. Thus media regulation, which in the 

immediate post-colonial period had been tempered by the “buoyant mood” of 

independence, became an urgent concern after the explosion of the “Buganda crisis.” 

 4

http://www.ethnologue.com/show.language.asp?code=lug


Government’s stance towards the media in general turned more hostile.  The media 

responded by self-censorship. Amidst growing political insecurity, Radio Uganda 

slowly mutated into a government mouthpiece that was used to denounce those 

perceived as “opposition”, who, needless to say, had little access to this channel. 

According to Kirevu and Ngabirano (2005)  and Ocitti (2005), political programming 

gradually became highly unsafe so radio resorted to parroting government propaganda 

and patriotic songs, not unlike radio in other African countries during this period. The 

Obote (I) regime as the first post-colonial government is popularly known, 

customized or enacted an array of other laws to “deal with” the media. These 

included: This included The Television Licensing Act of 1963; The Deportation 

Ordinance; The Press Censorship and Correction Ordinance of 1964; The Emergency 

Powers Act of 1966; The Official Secrets Act and The Public Order and Security Act 

of 1967. These laws had far-reaching consequences for access to information, for the 

freedom of journalists who worked for the government media to exercise full editorial 

freedom, and for the general exercise of media freedoms of both local and foreign 

journalists. They were frequently invoked to discipline and sometimes harass, 

intimidate or silence journalists (See Chibita 2010, upcoming). 

 

When Amin took over power from Obote in a military coup in 1971, he suspended the 

constitution paving the way for ruling by decree. One of the first decrees he issues 

suspended political party activity. Amin proceeded to invest heavily in the 

development of radio, establishing new transmitters to cover all the major regions of 

the country and increasing the number of studios at radio Uganda’s headquarters in 

Kampala. He also took complete charge of the medium, employing military people to 

head the Ministry of Information and Broadcasting, hiring and firing editorial staff at 

will and interfering, sometimes physically, in editorial policy and content. In 1973, he 

established the Presidential Press Unit to ensure that his movements and activities 

were covered regularly, in detail and under his strict control. Under Amin, therefore, 

although the physical infrastructure of radio grew at an unprecedented rate, radio as a 

political space shrunk and was  closed to the majority of Ugandans that were not 

directly associated with the military government. Ugandans turned to the BCC, 

Deutschewelle and other foreign media to get accurate information about turbulent 

events at home. However, Amin had even less tolerance for the foreign press 

variously labeling them “confusing agents,” “imperialists” and “Zionists” and 

 5



frequently expelling foreign correspondents (see Gariyo 1993; Ocitti 2005). Political 

activity was severely curtailed under Amin. The Suspension of Political Activities 

Decree (1971)  prohibited the organization or participation in any public meeting or 

procession for propagating or imparting political ideas or information, formation of 

political parties, wearing, uttering or displaying any party name, symbols or other 

paraphernalia. According to Mwesige (2004:51), citizen participation during this 

period was reduced to attending meetings called by government representatives. 

Radio Uganda and its sister the Uganda Television remained the only two players in 

the broadcast sector. All independent print media were banned. At the worst moments 

of this military regime, even being caught listening to a foreign radio station like the 

BBC was criminalized.  

 

The culture of reporting presidential and ministerial speeches verbatim and 

reproducing press releases unedited was entrenched. Prior to the Amin regime, media 

offenses had been handled largely through the law. With Amin, intimidation, arbitrary 

arrests and extra-judicial killings became the norm. Because he ruled by decree, it was 

impossible for journalists, even those who worked for the government, to know the 

limits of media freedom or predict the repercussions of crossing the line. Many 

therefore either quit the profession or played safe. 

 

Because Amin had no respect for professionalism in journalism or management, his 

government’s heavy investment in radio infrastructure was badly mismanaged. By the 

time he lost power through another military coup in 1979, the radio infrastructure 

across the country was in a dilapidated state. What was left of it was destroyed by 

looters and plunderers during the 1979 war (Kirevu and Ngabirano [sa]). 

 

It should be noted though that at the height of Amin’s dictatorship, Ugandans in exile 

operated a radio station out of Dar-es-salaam that broadcast a steady flow of anti-

Amin propaganda and that was immensely popular in the Central, Western and 

Southern parts of the country where his support was the lowest. This radio station 

played a key role in keeping Ugandans abreast of the progress of the war that 

eventually ousted Amin, even as he encouraged Ugandans to stay calm because the 

situation was “under control.” 

 

 6



Amin’s military regime was followed by a period of near anarchy. Between his ouster 

in 1979 and 1986 when the NRM government took over power, Uganda had four 

changes of government, most of them spearheaded by the military. Under these 

circumstances, a democratic space for debate on issues of common concern seemed 

like a luxury. According to Abu Mayanja, the first minister of information under the 

NRM government of Yoweri Museveni, their first priority as far as radio was 

concerned, was simply to get it to work again (Mayanja 2005). This they did, but 

despite the rhetoric of restoring fundamental freedoms, Radio Uganda continued to 

operate as a government mouthpiece right through the 1980s. With no private media 

to challenge radio Uganda, it is the print media that carried the critical voices in the 

earliest years of the NRM Government’s reign, and most efforts at regulating, or as 

some would argue, muzzling the media in the first decade of the NRM’s rule were 

directed at the print media. 

 

A new radio environment: Radio goes political 

Because right up to the end of Gen. Tito Okello’s reign in 1985,  government had 

monopolized the ownership of the broadcast media, all local broadcast journalists 

were government servants. The resultant culture of silence that engulfed them was 

reinforced by the fact that  opposition political party activity had effectively been 

banned since the mid-1960s, and by the existence of the Official Secrets Act of 1964 

which compelled government servants to vow to protect all information that came to 

them in the course of duty, or face up to 14 years in jail. This and the absence of any 

access to information laws had made it extremely difficult for the one existing radio 

outlet to serve as a forum for the expression of divergent political views. Furthermore, 

since radio had been used to announce every coup d’etat since independence, 

governments were extremely protective of it. Both the physical premises and the 

content of Radio Uganda were heavily guarded to keep out elements of “subversion.” 

 

Global economic events in the 1990s combined with internal lobbying to bring about 

the liberalization of the broadcast sector (Ogundimu 1997). Thus is 1993, Radio 

Sanyu was licensed as Uganda’s first privately owned radio station, followed by 

Capital Radio in 1994. Some accounts have it that the owners of the two stations 

made a pact with government not to broadcast politics. This was evidenced in the 

content they initially aired which was dominated by Western music and other 

 7



entertainment, with little programming of an overtly political nature. In the first 

decade after liberalization of the airwaves, government licensed over 100 mostly 

privately owned FM radio stations operating in various parts of the country. 

 

 

However, within a year, Capital Radio introduced the first participatory political talk 

show, the “Capital Gang.” The show had a host and four regular guests called the 

“gangsters.” Listeners were free to call in and comment and they did, especially since 

the mobile telephone was hitting the market around the same time. Although the 

“gangsters” came from slightly different political affiliations, they were good friends 

outside the studio, and sophisticated enough to prevent the discussion from getting too 

politically incorrect. Government tolerated it. The show became so popular that Radio 

Sanyu, the other private radio station at the time, and nearly every radio station that 

was subsequently licensed introduced at least one such talk show. On some stations 

the show went from being weekly to daily.  

 

Enter ekimeeza 

Radio One took radio talk show genre up one notch when they introduced the now 

famous “ekimeeza,” (loosely translated: “the round-table”) genre. Ekimeeza was a live 

talk show held in an open drinking space with a self-selected group of participants. 

The show had a moderator who, with the group, determined what topical issues to 

tackle each Saturday afternoon. If you could afford to get into Club Obligatto, you 

were welcome. Initially the shows were extremely orderly and well moderated. There 

were ground rules that the participants observed, mostly related to minimizing 

personal attacks and reducing the chances of the station’s liability for libel. While 

Radio One’s ekimeeza which was conducted in English mostly attracted elite town-

dwellers, the other stations localized the genre. The genre gradually gained immense 

popularity and was widely emulated, particularly by stations such as the Central 

Broadcasting Service (CBS), which mostly operated in the indigenous languages and 

were therefore able to draw into the public domain people that had previously been 

closed out by language, accessibility to telephones and other socio-economic 

constraints. Soon rural folks, hitherto unheard in the media except when they 

announced the death of a loved one or sent a “listeners favourite,” were calling in to 

give opinions on a range of issues, policies and positions affecting them. For the first 

 8



time in Uganda’s history ordinary Ugandans dared to challenge the policies and 

decisions of the reigning government on radio. The culture of ekimeeza spread rapidly 

to the rural areas where the NRM’s strongest political base lay.  Suddenly the tightly 

controlled space of radio was politically charged, and government moved to contain 

the situation.  

 

Making examples of “naughty” radio stations 

To this point, with a few exceptions, government action against the media had been 

targeted at the print media. With the advent and immense popularity of the interactive, 

open air radio talk show genre, government took an even  keener interest in the 

medium of radio. In 2005 the Minister of Information, Basoga Nsadhu, pronounced a 

ban on ebimeeza (plural for ekimeeza) citing the fact that they operated in unlicensed 

locations. (There were elections scheduled for 2006 and the first credible challenger 

to President Museveni, Rtd. Col. Dr. Kizza Besigye, had emerged). The ban elicited 

widespread public criticism and was lifted shortly afterwards. It however served to 

warn the broadcast media that this could happen again. 

 

In 1995, Uganda’s constitutional assembly passed the Constitution of the Republic of 

Uganda (1995), billed as the most forward looking in Uganda’s history with regards 

to the aspect of media freedoms.  Article 29 (1) (a) reads: “Every person shall have 

the right to freedom of speech and expression, which shall include freedom of the 

press and other media.”  Unlike previous constitutions, this one specifically mentions 

the media alongside “speech” and “expression” and does not contain claw back 

clauses, even though article 43(1) sets the limits for the enjoyment of all freedoms. 

With regards to the media, 43 (1) c is significant. It states that there will be no 

limitation to the rights and freedoms guaranteed by the constitution “…beyond what 

is acceptable and demonstrably justifiable in a free and democratic society.” This is as 

close as Uganda has ever come to the equivalent of America’s First Amendment. 

Article 2 also states that the constitution “shall be the supreme law of Uganda.” 

Finally Article 41 guarantees access to information and provides for the enacting of 

enabling laws. 

 

The regulation of the media in Uganda in the  last 15 years, though, in some ways, 

seems to have assumed a life apart from this liberal constitution. In 1995, shortly 

 9



before the passing of the constitution, the Constitutional Assembly had passed the 

Press and Journalists Statute (1995)1. The Act establishes the Media Council as the 

custodian of professional standards in the media. It guarantees the right of access to 

information, subject to other provisions relating to “national security, secrecy or 

confidentiality of information.” While these are important provisions they leave a lot 

of room for arbitrary interpretation. The bill further sets the minimum qualification 

for being registered to practice as a journalist at a degree in Mass Communication, or 

a degree in any other field, with a postgraduate qualification in Mass Communication, 

plus one year’s experience. This law also provides that every journalist should be 

registered with the National Institute of Journalists of Uganda (NIJU), a statutory 

body established by the same law, and this license will be renewable every year. Few 

journalists have complied with the requirement to be licensed and renew the 

practicing license every year and enforcement has been poor. However, government 

has on several occasions used this provision to check-mate “errant” journalist. The 

Press and Journalists’ law has as one of its schedules, a code of ethics for journalists. 

This according to many journalists runs counter to the ideal of self-regulation.  

 

 The Electronic Media Statute of 19962 is the main law governing the broadcast 

media in Uganda. The law seems to have been developed as an afterthought to the 

Press and Journalists’ Statute which it cross-references in some instances (for instance 

on issues of ethics, professionalization and discipline). This law for the first time 

establishes a Broadcasting Council, laying out its composition and functions. One 

notes, though that the composition of the Broadcasting Council is strategically 

dominated by government appointees. The law also stipulates minimum broadcasting 

standards, but these focus more on protecting public morals than on, for instance, 

promoting diversity. It gives immense powers to the Minister of Information to 

intervene in the operations of the Council.  

                                                

 

Thus the Electronic Media Act is on the whole a weak law with regards to 

broadcasting. Its motivation seems to have been to legitimize the liberalization of the 

media rather than to regulate their operation which according to Ogundimu (1996, 

 
1 This later became the Press and Journalists’ Act of 2000. 
2 Now known as the Electronic Media Act (2000) 

 10



p.165-166), had been influenced by pressure from entrepreneurs rather than concerns 

for freedom of expression or diversity and pluralism.  

 

While the intent to control the media and media professionals is clear in both laws, it 

is hard to see how, particularly the Electronic Media Act enhances radio as a political 

space. The law makes no mention of the different tiers of broadcasting, secures 

neither the space of the public broadcaster, nor of community broadcasters, both of 

which are regarded as essential for democratizing the space of radio, particularly in a 

politically polarized context such as Uganda’s.  

 

Furthermore, critics see the spirit of the two laws as incompatible with the liberal 

provisions of the constitution and have called for their revision or repealing (see, for 

instance, Oloka-Onyango 1999). It is important to note also that these laws were 

passed in the absence of a coherent and publicly known media or broadcast policy. 

 

In 2002 the NRM government passed the Anti-terrorism Act. The Act contains 

sections that restrict the freedom of journalists to contact persons that government 

suspects of being terrorists. Contravention of this law carries a maximum sentence of 

death. Even though government has rarely invoked this provision, its mere presence 

serves to restrain radio journalists and their media organizations in what they cover 

and who they interview. This has been particularly delicate as the NRM has dealt with 

an insurgence in Northern Uganda since they came into power, and has on different 

occasions linked opposition figures and their parties to terrorism, signaling that this 

law could be applied in the event of the media “collaborating” with them. 

 

In 2004, following a survey entitled the National Electronic Media Performance Study 

(2004), and a series of public hearings, a draft National Broadcasting Policy was 

discussed and passed by cabinet. In this policy, government admits that the Electronic 

Media Act (CAP 105) of 2000 which is still the principal legislation for the regulation 

of the electronic media, is ‘not in tandem with modern concepts of holistic broadcast 

management.’ Therefore, the draft policy goes on, ‘… a clear and comprehensive 

broadcasting policy is essential for the preparation of new legislation to effectively 

address sectoral concerns’ (2004, p.16). 

 

 11



The Draft Broadcasting Policy’s objectives are noble and largely in tandem with 

international best practices in broadcast policy. They include promoting liberalisation, 

ensuring a balance between profit and the fulfilment of public service obligations, 

establishing a framework that takes into account the convergence of technologies, 

ensuring that the broadcasting system contributes to unity and patriotism by 

safeguarding, enriching and strengthening the cultural, social and economic fabric of 

Uganda, and ensuring pluralism and diversity in the provision of news, views and 

information (2004, p.17). 

 

With regard to diversity, the Draft Broadcasting Policy proposes specific regulation to 

address the establishment of three distinct tiers of broadcasting and to promote 

community broadcasting. It also proposes to regulate ownership and content in the 

interests of diversity. The policy further seeks to harmonies the role of the broadcast 

regulator and the telecommunications regulator with regard to the management of the 

broadcast frequency spectrum.  

 

Although the draft policy highlights the importance of all stations, and particularly the 

public broadcaster offering substantial amounts of local content, however, it steers 

clear of any discussion on language and its use in the media per se. It only states that 

license holders will be required to be “linguistically relevant” to their areas of 

operation. This for radio, which is the leading mass medium of the majority of 

Ugandans, is significant. It is difficult to see how radio can be a meaningful and 

inclusive political space unless the language issue is addressed satisfactorily. It is also 

unclear whether government does not deliberately side-step dealing with the language 

issue to avoid stepping on some “toes.” 

 

The Draft Broadcasting Policy has most of the essential elements required to secure 

radio as a political space and to create the necessary diverse atmosphere for political 

expression that Uganda’s radio has lacked since colonial times. However, for unclear 

reasons, this policy has not been made a public document since cabinet discussed it 

more than five years ago. 

 

In 2005, Radio Uganda and Uganda Television were merged to  form the Ugandan 

Broadcasting Corporation. A recent study commissioned by AfriMap (Lugalambi 

 12



2009), finds that the public broadcaster still operates like a state broadcaster on most 

counts.  

 

Critics have argued that while the 1995 constitution is progressive, there are laws on 

the books that have no place in a democratic dispensation and have singled out 

sedition and criminal libel. Their presence maintains a level of ambiguity which 

allows government to constrain media freedoms in arbitrary ways. Therefore while in 

some ways, the Museveni government appears to have gone the furthest towards 

securing the media, and specifically radio as a viable political space, they do not seem 

to be willing to go far enough and sometimes give the appearance of reversing the 

gains they have so far made.  

 

Matsiko wa Mucoori (http://www.independent.co.ug, 20th November, 2009), muses 

about Museveni’s relationship with the Ugandan media. Museveni, he says has, 

 …baffled observers with his relations with the Ugandan media. He has 

simultaneously been the strongest promoter of press freedom and its biggest 

threat. He has jailed and prosecuted as many journalists as he has dined with. 

He has contributed to the creation of an atmosphere of free expression and 

also contributed to the one of fear and intimidation and self-censorship that 

now pervades the Ugandan media.  

 

President Museveni has on at least one occasion stated publicly that journalists must 

stop purveying “rubbish” on radio or “they will be stopped.” Unfortunately, neither 

the constitution, nor any of the laws on the books throw any light on what constitutes 

“rubbish” in the practice of journalism. It depends on the political mood of the 

moment. It also not clear by what means these journalists will be “stopped.” 

 

A few examples, documented by the Committee for the Protection of Journalists 

(CPJ) (2008, 2009)  with specific reference to radio serve to illustrate the ambiguity 

under which radio journalists in Uganda operate. On 10th August, 2005, Andrew 

Mwenda, a journalist and talk-show host with the “Andrew Mwenda Live” show on 

KFM Radio argued that the NRM government had through neglect, caused the death 

of Sudanese Vice President, John Garang. Mwenda was arrested and held for three 

days for inciting violence, and charged with sedition. President Museveni, addressing 

 13

http://www.independent.co.ug/


journalists hours before Mwenda’s arrest, had said: “If they want to continue doing 

business, they must stop interfering in the security matters of the region.” Mwenda 

was subsequently released, and the station was re-opened. Mwenda claimed that he 

was not intimidated by this incident. However, it should be noted that  his release 

followed protracted negotiations between government and the Nation Media Group 

which owns majority stake in KFM radio. Many argue that the Andrew Mwenda Live 

show was never the same since this incident. In any event, Mwenda eventually 

stopped working for the Nation Media Group citing collusion between the Aga Khan 

and government in curtailing his freedoms. The Andrew Mwenda Live show changed 

names and character. Whether or not Mwenda was justified in making the statements 

he did about the death of Garang remains debatable. What is clear is that government 

action was swift and decisive, because Mwenda had crossed what Oloka-Onyango has 

called “the invisible line.” 

 

In October 2008, Ibrahim Ssemujju Nganda was charged with promoting sectarianism 

and inciting violence and faced a possible eight year sentence. Nganda had suggested, 

on “Mambo Bado” (“you ain’t seen nothin’ yet” in Kiswahili), an open air talk show, 

that government had been unwilling to offer protection to the Kabaka of Buganda on 

his visits to his territories, and that this was  linked to the fact that the security forces 

were dominated by people from Western Uganda where the president comes from. On 

several occasions, journalists and callers had made similar statements with no 

incident. In the same year, CBS journalists were questioned by police at least twice for 

statements regarding the impasse between the Buganda government and the central 

government over a proposed land bill that the Buganda government was vehemently 

opposed to. Nganda and the CBS journalists had crossed the invisible line. They had 

gone too far in their scrutiny of  the NRM government’s relations with the Buganda 

Kingdom, ethnic relations between Western and Central Uganda, and the highly 

delicate land policy that threatened to disadvantage sections of the powerful Baganda 

ethnic group at a time when the debate on land in Uganda was closely associated with 

the discovery of natural resources. 

 

Geoffrey Ssebaggala, a commentator on Metro FM was arrested and roughed up by 

security personnel for suggesting that government still maintained detention centres 

where they tortured people. Ssebagala was later released and he briefly went into 

 14



exile. Ssebagala had crossed the invisible line in his scrutiny of the activities of 

security organs. 

 

In September 2009, following riots triggered by government’s stopping Buganda 

government officials from visiting one of the Buganda king’s contested territories, a 

number of radio journalists and presenters were arrested, suspended or restrained. 

These included Kalundi Robert Serumaga (Radio One); Peter Kibazo (Radio Simba 

and WBS TV); Peter Ndawula and Charles Ssenkubuge (Radio Simba); Charles 

Odongtho (Uganda Radio Network and Vision Voice); Mark Walungama (Uganda 

Broadcasting Corporation); Aloysius Matovu, Irene Kisekka and Ben Mutebi (Radio 

Sapientia); Moses Kasibante (CBS) and Basajjamivule Nsolonkambwe (Radio Two). 

Again, these had in different ways and to varying degrees, crossed the invisible line. 

They had ventured into the no-go area of the central government’s relations with the 

Mengo government, debate regarding which had at this point acquired heavy ethnic 

undertones and resulted in riots and loss of life and property. 

 

One would be forgiven for concluding that perhaps because of its perceived 

mobilization power, radio as a medium for free and diverse expression on matters of a 

civic-political content has not been fully accepted by even the more liberal of 

Uganda’s governments. However, as Jjuuko argues, “audiences are political things”, 

so it is not easy to eliminate political programming from radio. It is perhaps because 

of this that Ugandan governments have devised means, judicial and extra-judicial, of 

keeping the media on notice. This has resulted in what Oloka-Onyango (1999:16) 

refers to as “the invisible line beyond which free expression is simply not tolerated.” 

 

Unfortunately,  Oloka-Onyango adds, -and this is the basic problem-the exact 

positioning of that invisible line is arbitrary and unknown. All we can say with 

the benefit of precedent, is that the invisible line comes into play once the 

government feels threatened by the grievances being articulated. Once the line 

is crossed, the government…literally ‘goes native.’ 

 

This, he concludes, leaves the state of media freedoms in an uncertain situation, and 

to a great extent at the mercy of those that govern.  

 

 15



Hence Jjuuko (2009)’s comment: 

What is liberalized in Uganda is freedom to invest in the media, not freedom 

of the press. The civic political content has never been liberalized. If you look 

at the number of stations, you have missed the point. 

 

The future of radio as a political space: reading the signs 

The convergence of technologies has made the media more interactive. It has also 

opened up avenues like mobile text messaging that are capable of by-passing current 

regulation. In 2008 for instance, environmental activists were able to mobilize 

thousands of Ugandans to participate in a boycott and a march protesting 

government’s plan to give away a large tract of protected tropical forest to a foreign 

investor. The campaign dominated the radio airwaves for days. The give-away never 

did take place.  

 

Technological developments also render irrelevant government’s insistence on 

specific academic qualifications for journalists to be registered to practice. The 

traditional role of the journalist as the one who gathered, controlled and disseminated 

information has changed. People with no formal qualification can process and 

disseminate information. With social networks and citizen journalism, there is more 

horizontal communication managed by “non-professionals.”  

 

Journalists have also demonstrated their capacity to exercise their agency in the midst 

of confusing or restraining media regulation. As the West African proverb, referring 

to a vulnerable bird goes, “since man has learnt to shoot without missing, I have also 

learnt to fly without perching.” When the NRM government in 2001 blocked a 

popular website known as Radio Katwe that was actively putting out information that 

threatened to affect their popularity ratings in the run up to the first multi-party 

elections since they came into power, people found ways of by-passing the blockade 

and accessing the website anyway. Government has on several other occasions 

attempted to control access to information on the internet with limited success. 

 

The NRM government appears to now be refocusing its regulation of the media. 

Future policy of the NRM government points towards not a more liberal but a firmer 

stance towards the media, and media freedoms. This seems to have taken on a 

 16



particular urgency not only because the political space has become more competitive, 

but also because of technological developments. The latter make the old approaches 

that focused on controlling media content futile. Future policy is therefore now more 

likely to concentrate on controlling journalists. 

 

In this regard, the Minister of Information and National Guidance in March 2010 

presented a Press and Journalists’ Bill that appears to be the synthesis of the NRM’s 

current media policy. The law it proposes seeks to,  

[A]mend the Press and Journalist [sic] Act in order to provide for registration 

of newspapers; to require that the editor of a newspaper shall ensure that what 

is published is not prejudicial to national security; to rationalize the 

composition of the media council; to provide for licensing of newspapers; to 

increase the membership of the disciplinary committee; to provide for 

expeditious disposal of complaints before the disciplinary committee; to 

provide for offences and penalties and to provide for other related matters. 

 

Section 6 in particular places a high premium on ensuring that information released to 

the public “…is not prejudicial to national security.” It should be noted that the Penal 

Code Act had already been amended to include a similar provision in (section 37) of 

1988.  

 

The overall import of the Bills’ proposed amendments seems to be to increase the 

control of government over the composition of the regulator and reduce the likelihood 

of challenging government decisions. This appears to be  consistent with the stance of 

the NRM government towards the media, print and broadcast, since 1986, 

notwithstanding the constitutional provisions of Article 29 (1) (a) and 41, the 

liberalization of the broadcast sector and the enactment of the Press and Journalists’ 

Statute in 1995, as illustrated earlier.  

 

The spirit of the Press Bill seems to take media freedoms several steps backwards, 

making it extremely difficult for journalists to fully exercise their freedoms. It 

however seems to be the crystallization of government policy on the media in Uganda 

as it appears to incorporate most of the restrictions contained in various media laws 

from colonial times, and from the time the NRM assumed power in 1986. While the 

 17



 18

world over, the broadcast media have been subject to more government regulation 

than their print counterparts, this bill puts the print media in exactly the same position 

as the broadcast media in terms of government restriction and surveillance, as well as 

totally disregarding the possibility of self-regulation. Given the trends, it will come as 

no surprise if government next proposes a more comprehensive and stringent law to 

control the broadcast media in the run-up to the 2011 elections. 

 

Godfrey Mutabazi, Chairman of the Broadcasting Council, gives a sneak preview: 

“What we are going to change now in [the] electronic media is to create convergence, 

whereby we can regulate all content coming via mobile phones and computers.” In 

this connection cabinet has also tabled the Regulation of Interception of 

Communication Bill (2007) which is still being debated. If passed it would allow for 

“lawful interception and monitoring of certain communication in the course of their 

transmission through a telecommunication, postal or any other related service or 

system in Uganda” and provide for a Communication Monitoring Centre.  

 

Conclusion 

Although radio as a political space in Uganda has gained great ground since the 

colonial times, it is still a highly contested space. Governments are aware of the 

medium’s political potential.  History dictates that they make legal provisions to  

secure this potential. However, this is done on one condition: that radio steers clear of 

“the invisible line beyond which free expression is simply not tolerated.” In the 

meantime, technology is moving at an unstoppable pace and this favours the capacity 

of both journalists and audiences to exercise their agency. In the face of such 

contestation, we are likely to see more governments attempting to “shoot without 

missing” as journalists and audiences “fly without perching.” Interesting times lie 

ahead. 

REFERENCES 

Bourgault , L. 1995. Mass Media in sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana 

University Press. 

Chibita, M.B. 2010. The evolution of media policy in Uganda. Africa Communication 

Research,  Upcoming May 2010. 



CPJ. 2008 (Committee for the protection of journalists) 

[O] Available:www.cpj.org/attacks99/uganda.htm  

Accessed on 2010/3/31 

CPJ. 2009 (Committee for the protection of journalists) 

[O] Available:www.cpj.org/attacks99/uganda.htm  

Accessed on 2010/3/31 

Daloz, J. & Verrier-Frechette K. 2000. Is Radio Pluralism an instrument of political 

change?, in R. Fardon & G. Furniss (Eds.). African broadcast cultures: radio in 

transition. Oxford: James Currey:180-85. 

Ethnologue 

[O] Available: http://www.ethnologue.com/show.language.asp?code=lug 

Accessed on 2006/5/01 

Gariyo, Z. 1992. The press and democratic struggles in Uganda, 1900-1962. Working 

Paper No. 24. Kampala: Centre for Basic Research. 

Gariyo, Z. 1993. The media, constitutionalism and democracy in Uganda. Working 

Paper No.32.Kampala: Centre for Basic Research.  

Jjuuko, F. 2009. Personal interview. December 2009. 

Karugire SR. 1980. A political history of Uganda. Nairobi: Heinemann. 

Kirevu BB & Ngabirano, G. [sa]. The growth and development of media in 

Uganda.[sl:sn]. [unpublished manuscript] 

 

Lugalambi, G. 2009. Public Broadcasting in Africa: Uganda Report. Open Society 

Institute/AFRIMAP  [Draft] 

 

Matsiko wa Mucoori. 2009. Museveni’s love-hate relationship with the media  

 19

http://www.cpj.org/attacks99/uganda.htm
http://www.cpj.org/attacks99/uganda.htm
http://www.ethnologue.com/show.language.asp?code=lug


[o] Available. 

http://www.independent.co.ug/index.php/news/news-analysis/79-news-analysis/1967-

musevenis-love-hate-relationship-with-media  

Accessed on 23.11.2009; 31/3/2010 

 

Ocitti, J. (2005). Press politics and public policy in Uganda: the role of journalism in 

democratization, Queenstown, Ont.: Edwin Mellen Press. 

Ogundimu, FF. 1998. Private-enterprise broadcasting and accelerating dependency: 

case studies from Nigeria and Uganda. Gazette 58(3):159-172. 

Oloka-Onyango. (1999). The limits of expression under Museveni, Uganda 

Journalism Review, I(1):16-20. 

 

Tabaire, B. 2007. The press and political repression in Uganda: back to the future? 

Journal of East African Studies, 1(2), 193-211. 

Uganda. 1950. Penal Code Act. Entebbe: Government Printers. 

Uganda. 1971. Suspension of Political Activities Decree. Entebbe: Government 

Printers. 

Uganda. 1995. Constitution of the Republic of Uganda. Entebbe: Government 

Printers. 

Uganda. 2002. The Anti-Terrorism Act (2002). Entebbe: Government Printers.  

Uganda. 1967. The Official Secrets Act, CAP 302, (1967). Entebbe: Government 

Printers. 

Uganda. 1950. The Penal Code Act, CAP 120. (1950). Entebbe: Government Printers. 

Uganda. 2000a. The Press and Journalists’ Act, CAP 105. Entebbe: Government 

Printers.  

Uganda. 1964. The Press Censorship and Correction Act, CAP 306, (1964)...Entebbe: 

Government Printers. 

 20

http://www.independent.co.ug/index.php/news/news-analysis/79-news-analysis/1967-musevenis-love-hate-relationship-with-media
http://www.independent.co.ug/index.php/news/news-analysis/79-news-analysis/1967-musevenis-love-hate-relationship-with-media


Uganda. 1967. The Public Order and Security Act, (1967). Entebbe: Government 

Printers. 

 

Uganda. 2007. The Regulation of Interception of Communication Bill, (2007). 

Entebbe: Government Printers. 

 

Uganda. 2005. The Uganda Broadcasting Corporation Act, (2005). Entebbe: 

Government Printers. 

Uganda. 2000a. The Electronic Media Act. Entebbe: Government Publishers. 

Uganda. 2002. Anti-Terrorism Act. Entebbe: Government Printer 

Uganda. Broadcasting Council. 2004. The National Media Performance Study (2004): 

a Broadcasting Council report. Makerere University Printery. 

Uganda. Directorate of Information. 2004. A New Broadcasting Aspiration For 

Uganda: Draft National Broadcasting Policy. Kampala: Makerere University 

Printery. 

Van de Veur, P. 2002. Broadcasting and political reform, in G. Hyden, M. Leslie and 

F.F. Ogundimu  (Eds.), Media and Democracy in Africa. New Brunswick, NJ: 

Transaction. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 21



 22

 

 

 

 

 

 


